Plan de învățare, plan individualizat de învățare, plan educațional, plan educațional individualizat



Ø  Plan de învățare –,,reprezintă un document care este utilizat pentru a planifica învățarea, de obicei pe o perioadă lungă de timp.
Componentele unui plan de învățare sunt următoarele:
1.      Stabilirea  obiectivele de învățare
2.      Planificarea activităților
3.      Alegerea metodelor și mijloacelor de realizare
4.      Evaluarea nivelului de realizare a planului.” (https://en.wikipedia.org/wiki/Leraning-plan)

Ø  Plan individualizat de învățare –,,reprezintă o modalitate complexă de proiectare și realizare a învățării individualizate.
       Planul individual de învățare nu este echivalent cu planul de intervenție personalizat, cel din urmă realizându-se pentru a veni în sprijinul unui copil cu cerințe educative speciale.
       Planul individualizat de învățare se poate elabora pentru fiecare copil dintr-o clasă și poate fi realizat cu scopuri diferite.
       Etapele unui plan individualizat de învățare sunt:
1.      Elaborarea planului:
-cunoașterea potențialului de învățare a copilului;
-identificarea punctelor care necesită dezvoltare;
-formularea obiectivelor de învățare;
-planificarea activităților;
-alegerea metodelor;
-stabilirea criteriilor de reușită.
      2.   Agrearea planului de către copil, părinți, profesor;
      3.   Punerea în practică a planului;
      4.  Evaluarea nivelului de realizare a planului.”

        Plan individualizat de învățare –fișă model
,,Disciplina: Matematică;
Clasa: I;
Perioada: 6 săptămâni
Date de identitate: -Nume prenume: R. A.
                               -Situația familială: Părinții sunt plecați în străinătate.
                                                              Copilul crescut de bunicii din partea mamei.
În urma evaluării inițiale am constatat rmătoarele lacune:
-          Întâmpină dificultăți în recunoașterea figurilor geometrice;
-          Nu stăpânește numerația în concentrul 0-10, crescător și descrescător;
-          Nu reușește să copleteze un șir de elemente după o regulă dată;
-          Nu asociază corect numărul elementelor unei mulțimi cu cifra corespunzătoare.
Obiective propuse pentru ameliorare:
1.      Să scrie, să citească numerele naturale de la 0 la 10;
2.      Să ordoneze corect numerele crescătoare și descrescătoare în concentrul 0-10;
3.      Să compună și să descompună numerele în concentrul 0-10;
4.      Să completeze un șir de elemente după o regulă dată;
5.      Să scrie vecinii numărului;
6.      Să stabilească numărul de elemente al unei mulțimi.
Activități de învățare și ameliorare:
-          Exerciții de nmărare cu obiecte de la 0 la 10;
-          Exerciții de citire și de scriere a numerelor naturale de la 0 la 10;
-          Exerciții de comparare și ordonare a numerelor de la 0 la 10;
-          Exerciții de compunere și descompunere c numere naturale de la 0 la 10;
-          Exerciții de completare aunor șiruri de numere și elemente;
-          Exerciții –joc de stabilire a vecinilor numerelor;
-          Exerciții –joc de completare a elementelor unei mulțimi.
Criterii minimale pentru evaluarea progresului:
1.      Asociază mulțimile cu numerele lor;
2.      Numără corect, crescător, descrescător, din 1 în 1 în concentrul 0-10;
3.      Copiază, transcrie și scrie după dictare cifrele, cu mici greșeli privind corectitudinea elementelor grafice, încadrarea în spațiul de scriere, înclinarea;
4.      Compune și descompune numerele folosindu-se de anumite obiecte;
5.      Completează șirul de elemente după o regulă dată, cu sprijin.
Concluzii
În urma implementării acestui plan am realizat:
-          Activarea elevului în activități plăcute pentru a-l stimula;
-          Dezvoltarea abilităților de numerație și calcul matematic;
-          Formarea deprinderilor de scriere corectă a cifrelor și respectarea spațili de scris;
-          Dezvoltarea atitudinilor pozitive de relaționare în grup.” (www.oportunitățiegale.ro/pdf_files/ANEXA_3_Plan_de_învățare_individualizat.pdf)

Ø  Plan educațional –„poate fi definit ca un design sistematic de acțiuni în vederea realizării scopurilor educaționale și a obiectivelor de dezvoltare individuală și socială, prin utilizarea la maximum a resurselor disponibile.” (www.yourarticlelibrary.com/educational_planinig)

Ø  Planul educațional individualizat –,,reprezintă un instrument de monitorizare a progresului pe cel puțin 3 registre de dezvoltare cognitivă, emoțională și socială a copilului.
Planul educațional individualizat, bazat pe potențialul elevului și rezultatele școlare ale acestuia, este un instrument de planificare a echipei pedagogice de profesori dispuse să ofere un proces de instruire eficientă a elevului.
Planul individualizat este un instrument de planificare ce suportă permanent modificări în care acțiunile sunt concret monitorizate, examinate și revizuite în mod regulat, cel puțin o dată pe semestru.
Prin planul educațional individualizat se realizează un tablou sintetic al dezvoltării și autoevaluării competențelor copilului, îmbunătățirea relației cu elevul și familia sa, vizualizarea elevului ca persoană complexă, monitorizarea progresului acestuia, îmbunătățirea strategiilor de predare și evaluare prin aplicarea unui parteneriat real între toți actorii implicați.” (Massari, 2014, p.92)




Plan educațional individualizat –model


1.      ,,Date generale despre elev;
2.      Date privind evaluarea elevului;
3.      Punctele forte și necesitățile elevului;
4.      Necesită sau nu servicii de sprijin;
5.      Servicii ce urmează a fi prestate de către personalul didactic și non-didactic (în afara lecțiilor);
6.      Caracteristici specifice ale elvului, asistență sau intervenție:
Domeniile de dezvoltare: emoțional, motor, cognitiv, verbal și social; descrierea lor; acțiunile planificate și rezultatele sa competențele scontate.
7.      Disciplina de studiu ( Matematică, Comunicare în limba romînă, etc.);
8.      Adaptări la mediu (ambientale), psihopedagogice și în materie de evaluare;
9.      Curriculum individualizat de disciplină:
Cuprinde: finalitățile de învățare, strategii/tehnologii didactice și strategii de evaluare.
10.  Tipul evaluării: docimologică, psihologică și medicală; perioada evaluării și note privind data realizării evaluării.
11.  Activități de pregătire a tranziției elevului;
12.  Surse de informare în procesul de elaborare a planului educațional individualizat;
13.  Membrii echipei de colaborare/elaborare a planului educațional individualizat.” (www.academia.edu)

Referințe bibliografice

Ø  Massari, G., 2004, Teoria și metodologia instruirii. Manual anul II, semestrul I-ID, Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar, Editura Universității ,,Alexandru Ioan Cuza” Iași.




Comentarii

  1. Am observat ca aveti referinte despre un Plan de servicii individualizat in acest articol.

    Recent am lucrat la un formular online ce poate ajuta in realizarea acestui Plan de servicii individualizat.

    Puteti gasi descrierea formularului aici:
    https://www.rei.plus/georgiana-soare/planul-de-servicii-individualizat-aplicatie/7830

    Poate ajută ...

    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Normativitatea activității didactice

Învățarea dincolo de clasă/ educația outdoor