Învățarea dincolo de clasă/ educația outdoor


    Cum se realizează învățarea dincolo de clasă?

           
Educația  outdoor –,,este educația concepută ca proces de predare-învățare în spații diferite, neconvenționale, orientate spre un scop și bazate pe curriculum.” (Lungu, 2014, p.2)

Caracteristici:
Ø  ,,Oferă posibilitatea contactului direct cu natura –cu influiențe directe în schimbarea atitudinilor și comportamentelor față de mediu;
Ø  Reprezintă o puternică sursă de experiențe de învățare –oferă copiilor provocări numeroase, determinănd un  proces insctructiv-educativ puternic, inspirațional și de natură să schimbe comportamente antisociale, să creeze o relație puternică între participanți,, bazată pe sprijin reciproc;
Ø  Facilitează procesul de învățare al tuturor copiilor, inclusiv acelora care întâmpină dificultăți, oferind un climat diferit de învățare (stimulativ, relaxant, motivant) care permite escaladarea unor nivele înalte de imaginație în vederea obținerii rezultatelor propuse;
Ø  Favorizează dezvoltarea personală atât a celor care o aplică (abilități de management: organizare, coordonare, evaluare) cât mai ales a preșcolarilor (satisfacerea nevoii de joc, îmbunătățirea relațiilor sociale, satisfacția reușitei etc.);
Ø  Sprijină construirea spiritului de echipă –conexiunea între copii, copii-adulți duce la creșterea gradului de participare activă, creșterea cetățeniei active în rândul ambelor categorii;
Ø  Oferă nenumărate beneficii fizice, emoționale, mentale ce asigură bunăstarea societății și satisface nevoia fiecărui individ de a fi respectat, inclus social, de a se simți în siguranță, de a fi activ și responsabil.” (Lungu, 2014, p.9)

Criterii de respectat pentru activitățile outdoor
1.      Obiectivele de învățare trebuie să fie clare;
2.      Copiii lucrează cu același curriculum și în clasă și în afara clasei;
3.      Copiii trebuie să lucreze împreună, să interacționeze;
4.      Activitatea în aer liber trebuie să ofere situații concrete și relevante de învățare, cu obiective operaționalizate;
5.      Activitățile trebuie să fie conectate cu acțiunile practice;
6.      Spațiul ,,de afară” trebuie să susțină/mențină/favorizeze procesul de învățare;
7.      Activitatea trebuie să includă experiențe senzoriale;
8.      Activitățile trebuie finalizate corespunzător: să includă evaluare, reflecție, punere în perspectivă;
9.      Profesorul trebuie să fie capabil să stea deoparte.” (Lungu 2014, pp.10,11)

Obiective generale :
1.      Dezvoltarea abilităţilor socio-personale: îmbunătăţirea spiritului de  echipă, îmbunătăţirea relaţiilor sociale, dezvoltarea competenţelor de conducere, etc
2.      Dezvoltarea abilităţilor de management: organizare, coordonare, evaluare, atât a celor care o aplică, cât şi elevilor.” (Secelean, 2013, p. 2)

,,Există o serie de programe de educație outdoor care pot fi utile în diferite contexte și în funcție de nevoile existente sau identificate, astfel se pot utiliza programe axate pe sănătate și educație fizică, știința mediului, management și psihologie.” (Manual de educație outdoor, p.6)
 ,,Un aspect important al educației outdoor este acela că poate contribui la creșterea nivelului de bunăstare al indivizilor; pe lângă nevoile de bază ale unei persoane, există și o serie de nevoi la care educația outdoor poate răspunde și anume: nevoia de a fi respectat, inclus social, de a fi activ și responsabil, nevoia de  a te simții în siguranță.
Ø  Nevoia de a te simți respectat –derularea de diferite activități în aer liber încurajează copilul să se simtă în largul său, astfel el va fi mult mai deschis, va comunica, își va exprima propriile opinii, se va simți băgat în seamă și va simți că deciziile sale contează pentru ceilalți; elevii pot fi consultați cu privire la diferite jocuri sau activități.
Ø  Nevoia de a fi responsabil –activitățile outdoor permit copilului oportunitatea de a primi diferite sarcini.
Ø  Nevoia de a fi activ –implicarea în diferite activități sportive, jocuri, plimbări tematice, nu va aduce decât beneficii dezvoltării fizice și psihice ale copilului. Jocul e o caracteristică principală a copilăriei, de aceea e important ca elevii să fie stimulați în mod constant să se joace, să alerge, să participe la diferite activități în mod activ.
Ø  Nevoia de a fi inclus social –cea mai importantă caracteristică a educației outdoor e aceea că e o modalitate de scces în a depăși unele dificultăți ale copilului, astfel încât acesta să fie inclus social, să simtă că aparține unei comunități; se consideră că mediul din interiorul clasei  e mai degrabă unul competitiv în timp ce cel din afara clasei e unul sportiv, care permite copiilor să se exprime, să relaționeze cu ceilalți, să colaboreze.
Ø  Nevoia de a te simți în siguranță –interiorl clasei este mult mai sigur pentru elevi, în timp ce mediul exterior implică diferite riscuri și situații neprevăzute care pot avea efect negativ. Profesorul trebuie să identifice posibilele riscuri care pot să apară și să conceapă un plan de management al riscului.” (Manual de educație outdoor, pp. 7-8-9)

,,Spre deosebire de educația formală, educația outdoor întâmpină o serie de obstacole:
-          La nivel contextual, nu există o viziune coerentă asupra educației românești, ceea ce face ca educația outdoor să nu fie complementară cu cea formală.
-          Se identifică lipsa existenței conștiinței locale, a inițiativei, participării sociale pentru dezvoltarea locală.
-          Lipsa fondurilor școlilor sau situație materială precară a părinților pentru a pune în aplicare diferite activități outdoor.
-          Lipsa unei legislații care să-i ofere educației outdoor locul cuvenit.
-          Lipsa parteneriatului social (relațiile dintre școală și diferiți actori educaționali și nu numai sunt aproape inexistente);
-          La nivelul școlilor nu există o pregătire profesională a profesorilor în domeniul educației outdoor.
-          Se identifică lipsa unor abilități de cooperare și relaționare, cadre didactice reticente la nou,deficiențe ale acestora în domeniul comunicării.
-          Faptul că se desfășoară în aer liber, impune anumite riscuri pe care multe cadre didactice nu doresc să și le asume.” (Manual de educație outdoor, p.14)

În concluzie putem spune că ,,activităţile de tip outdoor nu sunt activităţi de educaţie formală ce au loc în afara sălii de clasă, ci activităţi de educaţie nonformală, menite să familiarizeze copiii cu natura şi să le formeze deprinderi şi priceperi de cunoaştere prin experienţă, bazându-se desigur pe cunoştiţele dobândite în activităţile de educaţie formală.”
( Secelean, 2013, pp. 4-5)
  Exemple practice referitoare la diferite discipline şcolare:
Ø  ,,Limbă şi comunicare – Alegeţi să ţineţi orele de clasă în aer liber, fie că aveţi o poveste la limba română, sau lecţii de limbi străine. Exemplu: începeţi o poveste alegând un obiect din natură (un copac, o floare, etc) şi încurajaţi elevii să continue povestea.
Ø  Matematică şi ştiinţă – oferă şi ea oportunităţi care mai de care mai diversificate, prin compunerea sau rezolvarea de probleme, elevii sunt puşi în situaţia de a evalua în cifre exacte anumite aspecte, spre exemplu: măsuraţi curtea şcolii sau poate grădina cu flori, faceţi o plimbare căutând diferite culori, forme sau obiecte, cereţi elevilor să adune mai multe frunze pe care le găsesc pe jos, să le sorteze pe grămezi diferite (după culoare, formă).
Ø  Om şi societate – lecţiile de geografie despre formele de relief, climă, vegetaţia, solurile, apa, sau fauna pot fi scoase cu uşurinţă în aer liber- folosiţi-vă de mediul natural în care vă aflaţi pentru a explica şi exemplifica elevilor anumite noţiuni ce ţin de această disciplină.
Ø  Educaţie civică – se poate realiza o simulare a modului cum să te comporţi pe stradă, cum să fii un pieton model – cum să traversezi strada.
Ø  Arte – educaţia plastică şi abilităţile practice oferă posibilitatea manifestării depline a creativităţii şi sensibilităţii copilului. Creioanele colorate ale Naturii –puneţi-i pe elevi să adune mostre de frunze, crenguţe, pământ, boabe şi să le frece pe o bucată de hârtie pentru a determina ce culoare, dacă există una, are creionul lor natural.

Ø  Educaţie fizică şi sport – această arie disciplinară se pliază cel mai bine cu acest concept de educaţie outdoor. Aveţi de ales dintr-o varietate de activităţi sportive- tenis, fotbal, volei, handbal, diferite exerciţii fizice – toate aceste activităţi contribuie la dezvoltarea fizică şi psihică a elevului într-un mod armonios, elevii cu probleme de obezitate vor fi încurajaţi să ducă un stil de viaţă sănătos, anumite probleme de sănătate pot fi prevenite printr-o viaţă activă ce poate fi modelată în timpul orelor de educaţie fizică şi sport.” (Life Long Learning Program,2013, pp.17-24)

Referințe bibliografice

Ø  Lungu, E., 2014, Activităţile de tip outdoor, ISJ Iaşi, Cerc pedagogic învăţământ  
                            preşcolar,
Ø  Secelean, R.-N., 2013, Activităţi de tip outdoor – Posibilităţi şi modalităţi de 
                            organizare  cu preşcolarii,Cerc pedagogic, Zona Sfântu Gheorghe
.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Normativitatea activității didactice

Plan de învățare, plan individualizat de învățare, plan educațional, plan educațional individualizat