Plan de învățare, plan individualizat de învățare, plan educațional, plan educațional individualizat
Ø Plan
de învățare –,,reprezintă un document care este
utilizat pentru a planifica învățarea, de obicei pe o perioadă lungă de timp.
Componentele unui plan de învățare sunt
următoarele:
1.
Stabilirea obiectivele de învățare
2.
Planificarea activităților
3.
Alegerea metodelor și mijloacelor de realizare
Ø Plan
individualizat de învățare –,,reprezintă o
modalitate complexă de proiectare și realizare a învățării individualizate.
Planul individual de învățare nu este echivalent cu planul de
intervenție personalizat, cel din urmă realizându-se pentru a veni în sprijinul
unui copil cu cerințe educative speciale.
Planul individualizat de învățare se poate elabora pentru fiecare copil
dintr-o clasă și poate fi realizat cu scopuri diferite.
Etapele unui plan individualizat de învățare sunt:
1.
Elaborarea planului:
-cunoașterea potențialului de învățare a
copilului;
-identificarea punctelor care necesită
dezvoltare;
-formularea obiectivelor de învățare;
-planificarea activităților;
-alegerea metodelor;
-stabilirea criteriilor de reușită.
2. Agrearea planului de către
copil, părinți, profesor;
3. Punerea în practică a
planului;
4. Evaluarea nivelului de
realizare a planului.”
Plan individualizat de învățare –fișă model
,,Disciplina: Matematică;
Clasa: I;
Perioada: 6 săptămâni
Date de identitate: -Nume prenume: R. A.
-Situația
familială: Părinții sunt plecați în străinătate.
Copilul crescut de bunicii din partea mamei.
În urma evaluării inițiale am constatat
rmătoarele lacune:
-
Întâmpină dificultăți în recunoașterea
figurilor geometrice;
-
Nu stăpânește numerația în concentrul
0-10, crescător și descrescător;
-
Nu reușește să copleteze un șir de
elemente după o regulă dată;
-
Nu asociază corect numărul elementelor
unei mulțimi cu cifra corespunzătoare.
Obiective propuse pentru ameliorare:
1.
Să scrie, să citească numerele naturale
de la 0 la 10;
2.
Să ordoneze corect numerele crescătoare
și descrescătoare în concentrul 0-10;
3.
Să compună și să descompună numerele în
concentrul 0-10;
4.
Să completeze un șir de elemente după o
regulă dată;
5.
Să scrie vecinii numărului;
6.
Să stabilească numărul de elemente al
unei mulțimi.
Activități de învățare și ameliorare:
-
Exerciții de nmărare cu obiecte de la 0
la 10;
-
Exerciții de citire și de scriere a
numerelor naturale de la 0 la 10;
-
Exerciții de comparare și ordonare a
numerelor de la 0 la 10;
-
Exerciții de compunere și descompunere c
numere naturale de la 0 la 10;
-
Exerciții de completare aunor șiruri de
numere și elemente;
-
Exerciții –joc de stabilire a vecinilor
numerelor;
-
Exerciții –joc de completare a
elementelor unei mulțimi.
Criterii minimale pentru evaluarea
progresului:
1.
Asociază mulțimile cu numerele lor;
2.
Numără corect, crescător, descrescător,
din 1 în 1 în concentrul 0-10;
3.
Copiază, transcrie și scrie după dictare
cifrele, cu mici greșeli privind corectitudinea elementelor grafice, încadrarea
în spațiul de scriere, înclinarea;
4.
Compune și descompune numerele
folosindu-se de anumite obiecte;
5.
Completează șirul de elemente după o
regulă dată, cu sprijin.
Concluzii
În urma implementării acestui plan am
realizat:
-
Activarea elevului în activități plăcute
pentru a-l stimula;
-
Dezvoltarea abilităților de numerație și
calcul matematic;
-
Formarea deprinderilor de scriere
corectă a cifrelor și respectarea spațili de scris;
-
Dezvoltarea atitudinilor pozitive de
relaționare în grup.” (www.oportunitățiegale.ro/pdf_files/ANEXA_3_Plan_de_învățare_individualizat.pdf)
Ø Plan
educațional –„poate fi definit ca un design
sistematic de acțiuni în vederea realizării scopurilor educaționale și a
obiectivelor de dezvoltare individuală și socială, prin utilizarea la maximum a
resurselor disponibile.” (www.yourarticlelibrary.com/educational_planinig)
Ø Planul
educațional individualizat –,,reprezintă un
instrument de monitorizare a progresului pe cel puțin 3 registre de dezvoltare
cognitivă, emoțională și socială a copilului.
Planul educațional individualizat, bazat
pe potențialul elevului și rezultatele școlare ale acestuia, este un instrument
de planificare a echipei pedagogice de profesori dispuse să ofere un proces de
instruire eficientă a elevului.
Planul individualizat este un instrument
de planificare ce suportă permanent modificări în care acțiunile sunt concret
monitorizate, examinate și revizuite în mod regulat, cel puțin o dată pe
semestru.
Prin planul educațional individualizat
se realizează un tablou sintetic al dezvoltării și autoevaluării competențelor
copilului, îmbunătățirea relației cu elevul și familia sa, vizualizarea
elevului ca persoană complexă, monitorizarea progresului acestuia,
îmbunătățirea strategiilor de predare și evaluare prin aplicarea unui parteneriat
real între toți actorii implicați.” (Massari, 2014, p.92)
Plan
educațional individualizat –model
1.
,,Date generale despre elev;
2.
Date privind evaluarea elevului;
3.
Punctele forte și necesitățile elevului;
4.
Necesită sau nu servicii de sprijin;
5.
Servicii ce urmează a fi prestate de
către personalul didactic și non-didactic (în afara lecțiilor);
6.
Caracteristici specifice ale elvului,
asistență sau intervenție:
Domeniile de dezvoltare: emoțional,
motor, cognitiv, verbal și social; descrierea lor; acțiunile planificate și
rezultatele sa competențele scontate.
7.
Disciplina de studiu ( Matematică,
Comunicare în limba romînă, etc.);
8.
Adaptări la mediu (ambientale),
psihopedagogice și în materie de evaluare;
9.
Curriculum individualizat de disciplină:
Cuprinde: finalitățile de învățare,
strategii/tehnologii didactice și strategii de evaluare.
10.
Tipul evaluării: docimologică,
psihologică și medicală; perioada evaluării și note privind data realizării
evaluării.
11.
Activități de pregătire a tranziției
elevului;
12.
Surse de informare în procesul de
elaborare a planului educațional individualizat;
13.
Membrii echipei de colaborare/elaborare
a planului educațional individualizat.” (www.academia.edu)
Referințe bibliografice
Ø Massari,
G., 2004, Teoria și metodologia instruirii. Manual anul II, semestrul I-ID,
Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar, Editura Universității ,,Alexandru
Ioan Cuza” Iași.
Am observat ca aveti referinte despre un Plan de servicii individualizat in acest articol.
RăspundețiȘtergereRecent am lucrat la un formular online ce poate ajuta in realizarea acestui Plan de servicii individualizat.
Puteti gasi descrierea formularului aici:
https://www.rei.plus/georgiana-soare/planul-de-servicii-individualizat-aplicatie/7830
Poate ajută ...
Multumesc!