Normativitatea activității didactice



Cuprins


1.     Delimitări conceptuale


        Prin această lucrare am încercat  să clarific  anumite confuzii ce vizează activitatea didactică din punct de vedere al normelor, a regulilor didactice, a principiilor pornind de la următoarele întrebări:
1.Ce este normativitatea didactică? Ce implcă ea?
2. Ce sunt principiile didactice?
De ce este nevoie de aplicarea anumitor reguli, principii în activitatea didactică?
3.Care este evoluția acestor principii?
Ce funcții și caracteristici îndeplinesc acestea?
4.Există o abordare globală a principiilor didactice?
Care principii didactice se regăsesc permanent în procesul de instruire și care este rolul lor?



          Normativitatea nu este încă tratată explicit ca o trăsătură a procesului de învăţământ, ci este înglobată ,,între elementele componente ale acţiunii instructiv-educative. Studiile actuale care abordează normativitatea procesului de învăţământ evidenţiază câteva aspecte utile pentru o abordare eficientă a acţiunii didactice:
-          normele didactice sunt corelate cu cele pedagogice şi pot fi: organizaţionale, procedurale, comunicative, obligatorii sau permisive, generale sau particulare, orientative sau inhibitorii pentru un anumit tip de comportament;
-          fiecare element component al procesului de învăţământ presupune şi un element prescriptiv;
-          normele procesului de învăţământ sunt mai mult sau mai puţin utilizate funcţie de pregătirea pedagogică adecvată şi manifestată a cadrului didactic;
-          gradul de manifestare a creativităţii şi optimizării acţiunilor este direct proporţional cu gradul de cunoaştere a aspectului ştiinţific al normativităţii atât de către profesor, cât şi de către elev.” (Massari, 2009, p.17)
,,Normativitatea educației se poate situa la mai multe niveluri:
-          normativitate instituțională, asigurată prin cadrul legislativ existent la un moment dat; acesta ține mai mult de factorul politic și este mai puțin controlată de manageri sau profesori;
-          normativitatea funcțională, de ordin didactic, deontologic, praxiologic, care ține de competența cadrelor didactice care dispun de largi posibilități de accentuare sau de combinare a unor norme în acord cu activitățile pe care le creează și le realizează. (Cucoș, 2005, p.54)
      Noţiunea de  principiu este definită ca fiind ,,element fundamental, idee, lege de bază pe care se întemeiază o teorie, un sistem, o normă de conduită etc. Provenienţa noţiunii este din limba latină (principium, -ii) şi înseamnă fie început, fie bază (fundament), fie imperativ (comandament). Tradiţional, noţiunea de principiu este asociată cu caracterul legic al învăţământului, fundamentat de eficienţa proiectării unei acţiuni, evidenţiind logica internă a desfăşurării acesteia şi evitarea improvizaţiei şi a empirismului.” (Massari, 2009, p.17)
      ,, Principiile pedagogice reprezintă normele cu valoare strategică şi operaţională, care trebuie respectate în vederea asigurării eficienţei activităţilor proiectate la nivelul sistemului şi al procesului de învăţământ.
       Fundamentarea filosofică a principiilor vizează imperativele axiologice ale acţiunii umane eficiente care concentrează un ansamblu de reguli, previziuni şi comandamente, exprimate ipotetic şi categoric sub forma unor propoziţii de sinteză raportabile -în cazul nostru - la scara întregului sistem şi proces de învăţământ.
        Fundamentarea pedagogică a principiilor vizează, în mod special, valorile procesului de învăţământ angajate prin normativitatea acţiunii didactice, care orientează, în mod imperativ şi prescriptiv, activitatea de predare-învăţare-evaluare.
        Principiile pedagogice reprezintă nivelul proiectării pedagogice care vizează optimizarea procesului de învăţământ în ansamblul dimensiunilor sale. funcţionale-structurale-operaţionale.” (Cristea, 1998, p.368, 369)
        ,,Principiile didactice se referă la acele norme orientative, teze generale cu caracter director, care pot imprima procesului paideutic un sens funcțional, asigurând prin aceasta, o premisă a succesului în atingerea obiectivelor propuse.” (Cucoș, 2005, p.54)
        ,,Principiile didactice reprezintă nivelul programării didactice care vizează eficienţa activităţii didactice/educative, proiectată şi realizată în cadrul corelaţiei profesor-elev, prin acţiuni concrete de predare-învăţare-evaluare.” (Cristea, 1998, p.369)
        ,,Unii pedagogi fac deosebirea dintre prncipiul didactic și regila didactică, plecând de la sfera de aplicabilitate a respectivei norme. Dacă principiul are o sferă mai largă de valabilitate, regula este o normă mai restrânsă , ce se particularizează la un anumit segment al proceselor didactice.
         Conștientizarea prezenței normei în educație s-a realizat încă din faza empirică a științei educației”  iar aceasta se întemeiază ,,ca fiind expresia unor acmulări  de experiențe paideutice exemplare. Dacă totul s-ar pierde și nimic nu s-ar relua, atunci cele mai multe gesticulații educative s-ar consuma în reinventări ale unor procedee care au mai existat. Dar, din motive  de eficiență, este bine ca ceea ce s-a dovedit a fi bun să se tezaurizeze și să se păstreze. Tocmai la acest aspect se referă principiul didactic.” (Cucoș, 2005, p.55)
        ,,Din aprofundarea acestor aspecte se poate clarifica relaţia principiu-normă-regulă în scopul evitării limitării sau confundării bazei logice (lege, principiu) cu cea procedurală (normă, regulă) în construcţia, interpretarea şi realizarea procesului de instruire. Astfel, pe baza celor enunţate putem aprecia că principiile didactice reprezintă, în sens larg, axiome procedurale ale pedagogiei, iar în sens restrâns pot fi considerate imperative tehnice specifice procesului de proiectare-predare-învăţare-evaluare.” (Massari, 2009, p.18)

1.     Funcţiile  principiilor didactice


          ,,În activitatea didactică, principiile didactice îndeplinesc mai multe funcții:
ü  Orientează traseul educativ înspre obiectivele propuse de profesori și învățători;
ü  Normează practica educativă prin aceea că intervine obligația de a fi respectate niște reguli psihologice, pedagogice, deontologice, științifice;
ü  Prescrie tratamente și moduri de relaționare specifice în raport cu situația de învățare;
ü  Reglează activitatea educatuvă atunci când rezultatele și performanțele la care se ajunge nu sunt cele scontate.” ( Cucoș, 2005, p.56)

2.     Caracteristici


,,După unii autori principiile didactice au un caracter general, sistemic și deschis.
Ø  Caracterul general este imprimat de faptul că principiile vizează toate componentele funcționale ale procesului de învățământ, toate activitățile și disciplinele școlare, indiferent de nivelul de școlarizare.
Ø  Caracterul sistemic rezidă în aceea că principiile care interacționază între ele se cer a fi aplicate ca un ansamblu, în mod simultan și nu izolat; apoi principiile se vor conexa cu toate componentele procesului de predare –cu conținuturi, cu metode, cu forme de organizare a predării etc.
Ø  Carcaterul dinamic se susține prin faptul că principiile didactice nu sunt date o dată pentru totdeauna, ele au o istorie, numărul lor nu este fix, ci schimbător, în funcție de variabile ce țin de contextul extradidactic, de noile date ale psihologiei și pedagogiei, de experiența cadrului didactic; în același timp, sisemul principiilor variază de la un autor la altul multiplicându-se sau restrucrurându-se.

2.     Evoluția principiilor didactice


         ,,Comenius este primul gânditor modern care a formulat și a teoretizat în mod explicit principiile educative în monumentala sa lucrare ,,Didactica Magna”. Aproape toate principiile didactice, recunoscute în prezent, se întemeiază pe reflecțiile ale pedagogului ceh. Acestea sunt intuiții geniale, dintre care unele abia în secolul XX au primit o consacrare și o fundamentare teoretică.” (Cucoș, 2001, p.128)
         Principiile fundamentale exprimate de Comenius în lucarea sa sunt:  
-          ,,principiul conformității cu natura: <<să urmăm natura, s-o imităm >>, <<să educăm omul la timpul potrivit, în primăvara vieții>>;
-          principiul conformității cu vârsta, o idee prezentă de-a lungul întregii istorii a gândirii pedagogice, căreia Comenius s-a strădiut să  îi confere un fundament  pedagogic și psihologic;
-          principiul intuiției considerat <<regula de aur a didacticii>>; în repetate rânduri, Comenius recomandă ieșirea  din labirintul scolasticii șiutilizarea simțurilor în realizarea cnoașterii.” (Momanu, 2014,  p. 45)
     J.H. Pestalozzi ,,fundamentează și aplică principiul intuiției, al continuității dintre teorie și practică, al învățării fonetice a cititului.” (Cucoș, 2001, p.171)
     În opinia pedagogului italian, Maria Montessori, ,,rolul profesurului este de a organiza mediul în care copilul se manifestă liber și își împlinește nevoile de dezvoltare, și  nu acela de aforma sau modela personalitatea copilului astfel încât ea respinge principiile tadiționale.” (Momanu, 2014, p. 68)
      Înetemeietorul educației progresiviste, J. Dewey, propune ,,următoarele principii potrivit cărora școala va permite individului
-          să se exprime în mod individual;
-          să acționeze în mod liber;
-          să învețe prin și în experiență;
-          să utilizeze o deprindere pentru a ajunge la scopurile propuse;
-          să extragă acea latură a vieții care-i explică în mod adecvat realitatea;
-          să ia seama că lumea se schimbă.” (Cucoș, 2001, p. 261)

3.     Sistemul principiilor didactice


      Din perspectiva pedagogiei germane E. E. Geissler ,,propune o clasificare a principiilor mascate deseori, de scopuri formal-globale ale învățământului:
1.       nivelul obiectiv-structural al dezvoltării elevului (rezidă în dezvoltarea unor premise ale învățării drept garant al eficienței acesteia; anumite aptitudini trebuie să se dezvolte înainte ca structura și semnificația multor experimente să poată fi înțelese; cunoașterea unor structuri mai simple precede cunoașterea unor  înțelegerea unor structuri mai complexe)
2.      Complexitatea progresivă (cerința respectării unor succesiuni care să permită o intrare gradată în probleme din ce în ce mai complicate);
3.      Învățarea operațională (care stipulează că noțiunile nu se formează prin simpla contemplare a unor fapte obiective, ci din contactul directal elevului cu obiectul respectiv);
4.      Orientarea scopului învățământului (pentru ca un conținut cultural să devină și educativ, trebuie precizate motivul și condițiile de instruire a funcționalității culturale);
5.      Orientarea logico-obiectivă ( cerința de a se înterzice aplicarea unor criterii străine de o anumită disciplină în selectarea propriilor elemente de conținut ale instruieii);
6.      Principiul exemplului (are la bază premisa epistemologică a exprimării generalului prin raportul dintre individ și specie);
7.      Orientarea științifică și propedeutic-științifică (aceasta pretinde că nu se va introduce în învățământ nici o cunoștință care nu a fost validată ca fiind științifică);
8.      Corelarea cu acțiune (cerința continuității dintre teoretic și practic);
9.      Principiul învățământului educativ (invitația ca învățământul să și formeze nu numai să informeze);
10.  Principiul globalismului (orientarea către totalizarea cunoașterii și deschiderea ei spre viață).” ( Cucoș, 2005, pp.56-57)

În pedagogia franceză ,,R. Hbert invocă alte cinci principii fundamentale ale acțiunii educațive, conexate la scopurile educației, pe lângă cele specifice fiecărei laturi  a educației:
1.      Principiul maturizării specifice (educația trebuie să fie un ajutor dat omului pentru a funcționa plenar din punct de vedere biologic, prin educația copilului);
2.      Principiul socializării și profesionalizării (individul este supus unei formări în perspectiva inserției în structurile sociale  și a îndeplinirii unor sarcini practice, de producere a unor bunuri);
3.      Principiul civilizării (educația are menirea de a-l introduce pe om în cultură , prin cunoașterea, încorporarea și crearea valorilor sedimentate la un moment dat);
4.      Principiul individualizării ( educația demnă de acest nume are obligația de a cultiva libertatea creativă a individului, de a-l face autonom, stăpân și responsabil de gândirea și faptele sale);
5.      Principiul spiritualizării ( prin intermediul instrucției și formării, omul trebuie să ajungă la un sens înalt, mai ales raportând-se la transcendență, ca sinteză a tuturor demersurilor educative). ( Cucoș,  2005, p.57)

      Din perspectiva unei abordări manageriale se propun ,,următoarele principii didactice:
1.      Principiul orientării formative a activității didactice:
2.      Principiul sistematizării activității didactice;
3.      Principiul accesibilității activității didactice;
4.      Principiul participării elevilor/studenților în cadrul activității didactice;
5.      Principil interdependenței necesare în cadrul activității didactice între cunoașterea senzorială și cea rațională;
6.      Principiul interacțiunii între teorie și practică necesare activității didactice;
7.      Principil esențializării rezultatelor activității didactice;
8.      Principiul autoreglării activității didactice.”

       ,,O altă reconsiderare a principiilor s-a făcut de pe poziţia psihologiei educaţiei şi dezvoltării vizând predilect tezele referitoare la agenţii educaţiei:
1.      Principiul psihogenetic al stimulării și accelerării dezvoltării stadiale a inteligenței;
2.      Principiul învățării prin acțiune;
3.      Principil construcției componențiale și ierarhice a structurilor intelectuale;
4.      Principiul dezvoltării motivației pentru învățare.”

       ,,În ,,Tratatul de pedagogie şcolară” I. Nicola menţionează următoarele principii:
1.      Principil participării conștiente și active a elevilor în activitatea de învățare;
2.      Principil unității dintre senzorial și rațional, dintre concret și abstract;
3.      Principiul sistematizării structurării și continuității;
4.      Principiul legării teoriei cu practica;
5.      Principiul accesibilității sau al orientării după particularitățile de vârstă și individuale ale elevilor;
6.      Principil temeiniciei și durabilității rezultatelor obținute în procesul de învățământ.” (www.moodle.md/moot2015/mod/book/view.php?id=914)

       ,,Principiile didactice statornice și admise deja de comunitatea pedagogilor permit o clasificare pornind de la mai multe criterii:
Ø  Principii cu caracter general:
1. principiul integrării teoriei cu practica;
2. principiul respectării particularităţilor de vârstă şi individuale;
Ø  Principii care se impun cu dominanţă asupra conţinutului învăţământului:
3. principiul accesibilităţii cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor;
4. principiul sistematizării şi continuităţii în învăţare; 
Ø  Principii care acţionează asupra metodologiei didactice și a formelor de organizare a activităților:
 5. principiul corelaţiei dintre senzorial şi raţional, dintre concret şi abstract în predare-învățare (principiul intuiției);
6. principiul însușiriiconştiente şi active;
7. principiul însușirii temeinice a cunoştinţelor şi abilităților.” (Cucoș, 2005, p. 57)

4.      Descrierea şi funcţionalitatea principiilor didactice

,,Șase principii s-au remarcat prin statornicia lor în procesul de instruire” iar acestea sunt:
1.      Principiul integrării teoriei cu practica
      ,,Teoria si practica educationala evidentiaza doua „directii principale”, relativ distincte dar complementare prin care se integreaza teoria cu practica in procesul de invatamant:
-           utilizarea informatiilor, a datelor asimilate in rezolvarea unor sarcini teoretice ulterioare, precum aplicarea regulilor, definitiilor, formulelor, algoritmilor in rezolvarea problemelor; valorificarea acestor date pentru intelegerea unor noi aspecte, aplicarea unor reguli in contexte noi prin conexiuni intra- si interdisciplinare;
-          prelungirea procesului de însusire a unor cunostinte, deprinderi cu realizarea unor activitati concrete, materiale, motrice precum: lucrarile de laborator, activitatea in ateliere, construirea unor aparate, instrumente, rezolvarea unor probleme sociale etc.
         ,,Reprezintă valorificarea practică a cunoştinţelor teoretice în sensul precizării ori de cate ori este posibil a laturii aplicative a informaţiilor predate.” ( Massari, 2009,p.20)

2.      Principiul accesibilităţii şi individualizării
      ,,Acest principiu ne atenționează asupra faptului că este bine să pornim de la datele persoanei de educat, de la natura sa interioară și să nu forțăm nepermis de mult peste limitele pe care le îngăduie vârsta și caracteristicile individuale.
       Educația în conformitate cu natura ( fie în sensu imprimat de J. A. Comenius, după care este indicat să luăm lecții de la grădinar, care nu forțează natura, fie în sensul dat de J. J. Rousseau, după care suntem obligați să respectăm natura interioară a copilului, să plecăm de la acesta) pare a fi o regilă de aur.
        În măsura în care este pusă în paranteză persoana, efectul educativ este diminuat sau nul. Nu ne putem juca sau nu putem face experimente cu mintea și sufletul copiilor. Firea omenească își are un mers firesc care trebuie cunoscut și respectat. Asta nu înseamnă că nu se acceptă anumite condiționări. Tot ce se dă elevilor va fi dimensionat în raport cu psihicul lor: conținuturile ideatice vor fi relativizate la vârste și persoane, relația dintre profesor și elev va fi reglată permanent în funcție de permisivitatea situațiilor psihologice.” (Cucoș, 2005, p.)
      ,,Acest principiu  ,,vizează trei dimensiuni:
1.       relaţia psihologică dintre învăţare şi dezvoltare- presupune următoarele reguli:
- în redarea informaţiilor să se pună accent pe exersare şi învăţare;
- cantitatea asimilată să fie raportată la nivelul de vârstă şi timpul alocat.
      2. caracterul accesibil - propune următoarele reguli:
- în redarea informaţiilor să se procedeze de la apropiat la depărtat, de la concret la abstract, de la simplu la complicat, respectându-se cerinţa procedării treptate;
- dificultatea implicată în predare trebuie să fie una medie, prin raportare la întregul grup;
 - dificultatea sarcinii de învăţare trebuie să se situeze la "nivelul proximei dezvoltări;
- să se ia în considerare posibilităţile şi de disponibilităţile reale ale celui ce învăţă cât şi de dificultăţile obiective întâmpinate;
- dificultăţile de învăţare nu trebuiesc eliminate ci exploatate în favoarea procesului de instruire şi a elevului
      3. respectarea particularităţilor individuale –presupune respectarea regulilor următoare:
- învăţarea să fie adaptată, pe de o parte, la însuşirile de ordin psihic ale clasei de elevi, corespunzătoare anului de studiu, iar pe de altă parte la însuşirile psihice ale fiecărui individ ;  - diferenţierea abordării pedagogice şi metodice a fiecărui elev în parte deoarece nu toţi elevii percep obiectele şi fenomenele în acelaşi mod, fiecare beneficiază de un coeficient de inteligenţă strict individual, poate avea un interes mai accentuat şi înclinaţii spre o anumită abilitate, aparţine unui anumit tip temperamental, poate să-şi fi format, în măsură diferită faţă de ceilalţi nişte deprinderi şi capacităţi etc.;
- varierea aspectelor de organizare şi grupare a elevilor pentru a da posibilitatea fiecăruia de a dispune de timp de reflecţie şi de acţiuni individuale;
- conceperea sarcinilor la nivel mediu, potrivit cerinţelor vârstei.” ( Massari, 2009, pp 20-11)
       În concluzie putem spune că ,,acest principiu presupune ca activităţile didactice să fie atent selectate, articulate şi expuse încât ele să poată fi asimilate şi valorificate optim de către elev, iar organizarea şi desfăşurarea procesului de învăţământ să se realizeze pe măsura posibilităţilor reale ale elevului (vârsta, gen, stare de pregătire anterioară, potenţial fizic şi psihic, etc.).
         Dacă astăzi, în şcoală, se pune accent pe realizarea cu succes a unei sarcini de către elev, atunci tratarea diferenţiată/personalizată prin metodele, procedeele şi tehnicile didactice proiectate, formele de organizare alese, mijloacele utilizate şi formarea de relaţii adecvate reprezintă o modalitate specifică de respectare a acestui principiu.” (Massari, 2009, p.20)

3.      Principiul sistematizării şi continuităţii în învăţare

      ,,Acest principiu se poate realiza la două niveluri:
Ø  La nivelul politicii școlare, prin structurarea unui sistem de învățământ coerent și deschis, prin avansarea unor documente școlare care să stipuleze la modul exlicit coordonări între disciplinele care se predau la diferite paliere ale învățământului;
Ø  La nivelul proceselor didactice propriu-zise, prin predarea cooerentă și continuă de către profesor sau învățător.
       ,,Concret, acest principiu vizează asigurarea continuităţii în procesul de proiectare-predare-învăţare-evaluare având la bază realizarea sistematizării cunoştinţelor. De regulă, cadrul didactic este cel care proiectează această sistematizare, facilitată de însăşi structura anului şcolar, a planului de învăţământ, a programelor şcolare, a regulilor de proiectare didactică.
        Procesul de sistematizare trebuie să îndeplinească anumite condiţii: logică, coerenţă, ritmicitate, echilibru în organizare şi în conceperea sarcinilor, înlănţuire progresivă a conţinuturilor, reguli precise de desfăşurare, menţinerea interesului elevilor.
        Reuşita sistematizării se concretizează în posibilitatea de rezumare inteligibilă a conţinuturilor vehiculate.
        De asemenea, procesul de predare-învăţare-evaluare trebuie să fie un ansamblu coerent determinat de un caracter continuu, susţinut pe legături vizibile şi semnificative între conţinuturile articulate. 
       Condiţiile de realizare a continuităţii constau în coerenţă şi fluenţă în alcătuirea programelor şi manualelor şcolare, în corelarea conţinuturilor, determinarea elevului să frecventeze cu regularitate şcoala; condiţionarea elevului de a învăţa ritmic; elaborarea şi prezentarea lecţiilor în aşa fel încât legăturile logice dintre conţinuturile mai vechi şi cele noi să devină evidente pentru elev; exemplificarea conţinuturilor raportate atât la informaţiile cunoscute deja, cât şi la cele de dată mai recentă etc.” (Massari, 2009, p.21)

4.      Principiul corelaţiei dintre senzorial şi raţional, dintre concret şi abstract

      ,,Cunoaștera umană se realizează prin întreținerea unui dialog permanent între concretul senzorial și raportarea rațional-intelectivă la realitate.
        Aserținea lui Locke, dpă care ,,nimic nu există în intelect dacă mai întâi nu ar exista în simțuri”, primește în contextul didactic o puternică relevanță.” (Cucoș, 2005, p.)
         Însă principiul intuiţiei ,,nu se rezumă doar la simpla respectare a regulilor cunoscute (de la simplu la complex, de la concret la abstract, de la cunoscut la necunoscut). 
         În psihologia învăţării, intuiţia este definită ca o modalitate de comprehensiune, de învăţare conştientă a relaţiilor dintre obiecte şi fenomene, de integrare a acestora într-un sistem pe baza generalizărilor.
         Prin utilizarea de reprezentări însuşite anterior de către elev, cadrul didactic trebuie să acorde importanţă operaţiilor şi calităţilor gândirii (claritate, rapiditate, productivitate, profunzime, divergenţă) şi tehnicilor intelectuale în vederea formării de relaţii şi sensuri abstracte.” (Massari, 2009, p. 21) 
         Scopul acestui principiu este de a asimila cunoştinţele ,,prin valorificarea experienţei de cunoaştere senzorială a elevului şi cuplarea acesteia cu abstractizarea.
         Însă, intuiţia nu trebuie să constituie un scop în sine, ea reprezentând liantul către
gândirea abstractă.” (Massari, 2009, p.22)
,,În literatura domeniului se disting cel puţin trei situaţii” de aplicare a acestui principiu:
ü  când subiecţii de vârstă şcolară mică nu deţin încă mecanismele gândirii abstracte;
ü  când lipsesc total reprezentările într-un nou domeniu abordat spre cunoaştere;
ü  când însuşi domeniul de cunoaştere recurge mai întâi la formarea unor imagini amănunţite despre realităţile propuse spre studiere” (Massari, 2009, p.22)

5.      Principiul participării conştiente şi active a elevului în activitatea de predare-învăţare-evaluare

        ,,Acest principiu cere ca elevii să-și însușească ceva în măsura în care au înțeles și să participe singuri la aflarea cunoștințelor pe care profesorii le propun (difuz, indirect) la un moment dat.
         Înclinația către activitate este naturală la copil, drept pentru care dascăluk va încerca să valorifice atent această preocupare.
         Orice achiziție se face în jocul interacțional dintre interioritate și exterioritate, dintre pornirea naturală a elevului spre activitate și prescrierea atentă de către profesor a unor sarcini precise de învățare.
         Activizarea elevilor prespune menținerea lor într-o stare de trezire intelectuală, de încordare plăcută, de căutare a soluțiilor la o serie de situații-problemă pe care profesorul le provoacă.
          A fi activ înseamnă a gândi, a medita, a raționa, a merge pe firul unui gând, al unei idei.
După cum putem observa, avem de-a face cu o activizare spirituală, o adâncire și interiorizare subiectivă, o autolămurire sau edificare pe cont propriu. La această stare se poate ajunge acordând elevilor autonomie și încredere, prin creditarea lor cu realizări maximale, prin folosirea inteligentă a puterii predicției în învățare, știut fiind că profesorul este un fel de Pygmalion în școală, care făurește comportamente viitoare ale elevilor prin prezicerile actuale.” (Cucoș, 2005, p.)

           În cadrul acesti principiu se identifică următoarele obiective determinante:
ü  „conştientizarea de către elevi a principalelor obiective ale instruirii (implicit, înţelegerea principalelor sarcini de învăţare); 
ü  înţelegerea clară şi profundă a noului material predat;
ü  raportarea noilor informaţii la sistemul informaţiilor anterior construite, pentru dezvoltarea unei reflectări active a cunoştinţelor la nivelul structurilor cognitive ale elevilor;
ü  interpretarea critică, prelucrarea personală a materialului de către elevi, în scopul distanţării de structura şi forma materialului iniţial;
ü  dezvoltarea limbajului şi a gândirii elevilor prin utilizarea unor sarcini cognitive    precis determinate pe procese şi structuri psihice;
ü  implicarea elevului în procesul de învăţare cu susţinere motivaţională şi efort propriu;
ü  angajarea efectivă a elevului studentului în sarcina de instruire pentru evitarea primirii finite a elementele de conţinut (însuşirea ştiinţei nu la nivel de produs ci la nivel de proces);
ü  accentuarea activismului cognitiv (toate operaţiile gândirii trebuie solicitate în procesul de instruire;
ü  soliditate motivaţională (orice act de instruire trebuie sa se fundamenteze pe o serie de motive clar determinate şi cu precădere pe motivaţia intrinseca) în sensul situaţiilor stenice, generatoare de tensiuni energetice puternice”. (Massari, 2009,p.22)

        ,,Realizarea practică a acestui principiu se sprijină pe câteva procedee ce pot fi utilizate în cadrul activităţilor didactice, cum ar fi:
Ø  la nivelul obiectivelor: lecţiile să fie concepute încât să prezinte interes elevilor pe tot parcursul activităţii;
Ø  la nivelul strategiilor didactice: să nu lipsească din proiectare/desfăşurare metodele active şi să se utilizeze, în mod sistematic, mijloacele de sprijin necesare înţelegerii informaţiilor de către elevi (planşe, grafice, desene, proiecţii, formulări simple şi clare);
Ø  la nivelul conţinutului: utilizarea pe parcursul lecţiei într-o pondere cât mai mare a
întrebărilor de sondaj; acestea stimulează elevii şi conving profesorul asupra participării conştiente la lecţie a elevilor;
Ø  în plan comportamental: să fie urmărit sistematic limbajul nonverbal al elevilor, aceasta oferind cadrului didactic informaţia necesară despre calitatea propriei comunicări şi claritatea receptării acesteia de către elevi.” (Massari, 2009, p.23)

6.      Principiul învăţării temeinice a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor

      ,,Principiul însuşirii temeinice şi durabile presupune posibilitatea acumulării de noi cunoştinţe, priceperi şi deprinderi pe fondul experienţei cognitive acumulate în timp.
      Însăşi psihologia învăţării recunoaşte că achiziţionarea se realizează treptat şi cumulativ.                       Temeinicia instruirii este asigurată de consolidarea paşilor anteriori.
    Se ştie că achiziţiile rezultate din învăţarea şcolară sunt, în principiu, necesare şi aplicabile     individului.
     În spirit metodic, se recomandă cadrelor didactice să reconsidere repetarea, în sensul completării ei cu prelucrarea, rezultând astfel o formă mixtă (repetarea prin prelucrare) încât elevul să poată utiliza într-un mod creator informaţiile în diferite contexte.
       Atunci când spunem învăţare temeinică, aceasta se diferenţiază prin câteva caracteristici esenţiale:
-           profunzimea informaţiilor;
-           durata mare de reţinere a informaţiilor;
-           reproducerea în forme variate, în manieră şi cu cuvinte proprii,
-          conţinuturile învăţate;
-          aplicarea precisă şi în condiţii variabile a conţinuturilor vehiculate;
-          calitatea de a produce rezultate consistente;
-          prelucrarea critică a propriului fond informaţional etc.
 Pentru îndeplinirea acestui principiu există câteva procedee proprii de realizare:
ü  conştientizarea şi determinarea elevului să-şi propună, încă de la început, o durată cât mai mare a rezultatelor propriei învăţări;
ü  organizarea la intervale optime a recapitulărilor în vederea fixării şi sistematizării conţinuturilor;
ü  diferenţierea recapitulărilor funcţie de natura disciplinei şi a vârstei elevilor; elaborarea curentă a lucrărilor de sinteză în care să fie îmbinate conţinuturile mai vechi cu cele recente etc.
       Acest principiu se concretizează abia în momentele de transfer şi finalizare (verificare şi evaluare a cunoştinţelor), rezultând astfel importanţa evaluării pe parcurs în scopul prevenirii şi diminuării lacunelor acumulate.
      Respectarea acestui principiu asigură o bază solidă pentru actul învăţării în vederea valorificării efective a celor învăţate.
      Nerespectarea acestui principiu conduce pe termen scurt la o învăţare superficială, <<în salturi>>, iar pe termen lung la rămânerea în urmă la învăţătură, urmată de eşec şcolar, respectiv abandon şcolar şi regres profesional al individului. (Massari, 2009, p.23)

5.     Încheiere


        ,,Analizând toate aceste principii se poate desprinde o singură concluzie: principiile sunt constante ale procesului de instruire, asigură un echilibru procesului de învăţământ, au un caracter deschis şi dinamic, profesorul este obligat a ţine cont de acestea pentru a asigura succesul activităţii didactice.
         Putem conchide această temă pe ideea că principiile didactice funcţionează simultan într-un sistem coerent şi corelat.” (Massari, 2009, p.23) 



6.     Referinţe bibliografice


Ø  Cristea, S., 1998, Dicționar de termeni pedagogici, București: Editura Didactică și Pedagogică.
Ø  Cucoș. C. 2001, Istoria pedagogiei. Idei și doctrine pedagogice fundamentale. Editura Polirom
Ø  Cucoș, C., 1996, Pedagogie, Iași: Editra Polirom.
Ø  Massari, G., 2009, Teoria și merodologia instruirii. Manual anul II, semestrul I-ID Pedagogia Învățământului primar și preșcolar, Editura Universității ,,Alexandru Ioan Cuza”  Iași.
Ø  Momanu, M., 2014, Istoria pedagogiei. Manual anul I, semestrul II-ID Pedagogia Învățământului primar și preșcolar, Editura Universității ,,Alexandru Ioan Cuza” Iași.





Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Învățarea dincolo de clasă/ educația outdoor

Plan de învățare, plan individualizat de învățare, plan educațional, plan educațional individualizat