Metode didactice interactive
Metoda
mozaicului
Cum se realizează această metodă?
Metoda mozaic ,,presupune pregătirea unui text adecvat învățării prin
cooperare și o anumită dinamică a grupurilor formate.” (Massari, 2009, p.55)
Etapele și fazele acestei metode sunt
următoarele:
Ø
,,Pregătirea
materialului de studiu:
Profesorul
stabilește tema de studiu și o împarte în 4/5 sub-teme. Opțional poate stabili
pentru fiecare sub-temă, elementele principale pe care trebuie să pună accent
elevul, atunci când studiază materialul în mod independent.
Realizează o
fișă-expert în care trece cele 4/5 sub-teme propuse și care va fi oferită
fiecărui grup.
Ø
Organizarea
colectivului în echipe de învățare de către 4/5 elevi (în funcție de numărul
lor în clasă.
Fiecare elev din
echipă, primește un număr de la 1 la 4/5 și are ca sarcină să studieze în mod
independent, sub-tema corespunzătoare numărului său.
Faza independentă: fiecare elev
studiază sub-tema lui, citește textul corespunzător.
Ø
Construirea
grupurilor de experți:
După ce au
parcurs faza de lucru independent, experții cu același număr se reunesc,
constituind grupuri de experți pentru a dezbate problema împreună. Astfel,
elevii cu numărul 1, părăsesc echipele de învățare inițiale și se adună la o
masă pentru a aprofunda sub-tema cu numărul 1. La fel procedează și ceilalți
elevi cu numerele 2,3,4/5.
Faza discuțiilor în grupul de experți:
Elevii prezintă
un raport individual asupra a ceea ce au studiat independent. Au loc discuții
pe baza datelor și a materialelor avute la dispoziție, se adaugă elemente noi
și se stabilește modalitatea în care noile cunoștințe vor fi transmise și
celorlalți membri în echipa inițială.
Fiecare elev e
membru într-un grup de experți și face parte dintr-o echipă de învățare.
Din punct de
vedere al aranjamentului fizic, mesele de lucru ale grupurilor de experți
trebuie plasate în diferite locuri ale sălii de clasă, pentru a nu se deranja
reciproc.
Scopul comun al fiecărui
grup de experți e să se instruiască cât mai bine, având responsabilitatea
propriei învățări și a predării și învățării colegilor din echipa inițială.
Ø
reîntoarcerea
în echipa inițială de învățare
Faza raportului în echipă:
Experții
transmit cunoștințele asimilate, reținând la rândul lor cunoștințele pe care le
transmit colegii lor, experți în alte sub-teme.
Modalitatea de
transmitere trebuie să fie scurtă, concisă, atractivă, putând fi însoțită de
suporturi audio-vizale, diverse materiale.
Specialiștii
într-o sub-temă pot demonstra o idee, citi un raport, folosi computerul, pot
ilustra ideile cu ajutorul diagramelor, desenelor, fotografiilor. Membrii sunt
stimulați să discute, să pună întrebări și să-și noteze, fiecare realizându-și
propriul plan de idei.
Ø
Evaluarea
Faza demonstrației:
Grupele prezintă
rezultatele întregii clase. În acest moment elevii sunt gata să demonstreze ce
au învățat. Profesorul poate pune întrebări, poate cere un raport sau un eseu,
ori poate da spre rezolvare fiecărui elev o fișă de evaluare. Dacă se recurge
la o evaluare orală atunci fiecărui elev i se va adresa o întrebare la care
trebuie să răspundă fără ajutorul echipei.” (Oprea, 2012, p.38-39)
Cele mai
importante avantaje ale acestei metode sunt:
-
,,flexibilitatea
și lateralitatea gândirii;
-
Stimularea
ideilor nonconformiste;
-
Întărirea
ideilor în forțele proprii.” (Massari, 2009, p.56)
Metoda ,,schimbă perechea”
Cum se realizează această metodă?
,,Metoda ,,schimbă perechea” are la bază munca elevilor/studenților în
perechi astfel: se împarte clasa în două grupe egale ca număr de participanți;
se formează două cercuri concentrice, elevii fiind față în față pe pereche.
Profesorul pune o întrebare sau dă o sarcină de lucru în perechi.
Fiecare pereche discută și apoi
comunică ideile. Cercul din exterior se rotește în sensul acelor de ceasornic,
realizându-se astfel schimbarea partenerilor în pereche.
Elevii au posibilitatea de a lucra cu fiecare membru al clasei. Fiecare
se implică în activitate și își aduce contribuția la rezolvarea sarcinii.
Etapele metodei:
Ø
Etapa
organizării colectivli în două grupe egale
Fiecare elev ocupă un scaun, fie în cercul din interior, fie în cercul
din exterior. Profesorul poate să lase elevilor libertatea de a-și alege locul
sau poate organiza colectivul punând copiii să numere din doi în doi. Astfel
cei cu numărul 1 se vor așeza în cercul interior cu fața la exterior, iar cei
cu numărul 2 în cercul exterior cu fața către elevii din cercul interior.Stând
față în față fiecare elev are un partener
Ø
Etapa
prezentării și explicării problemei
Profesorul oferă cazurile pentru studiu,
problema de rezolvat și explică importanța soluționării
Ø
Etapa
de lucru în perechi
Elevii lucreză doi câte doi pentru câteva minute. Apoi elevii din cercul
exterior se mută un loc mai la dreapta pentru a schimba partenerii, realizând
astfel o nouă pereche. Jocul se contină până când se ajunge la partenerii
inițiali sau se termină întrebările.
Ø
Etapa
analizei ideilor și a elaborării concluziilor
În acest moment clasa se regrupează
și se analizează ideile emise. Profesorul realizează împreună cu elevii
o schemă a concluziilor obținute.” (Oprea, 2012, p. 40)
Exemplu activitate didactică în
Clasa a III-a
Disciplina : Științe ale naturii
Se organizează colectivului în două
grupe astfel:
Se
formează două cercuri concentrice. Copiii stau faţă în faţă, în
perechi.Fiecare are în mână un fruct sau
o legumă.
Se prezentă sarcina de lucru:
Cei doi copii, din fiecare pereche, fac
schimb de fructe şi rostesc pe rând: -
“Darul meu pentru tine este…. / iar al
meu pentru tine este….”, denumind fructul sau leguma primită în “dar”.
Activitatea in perechi:
Se dă
semnalul de începere a jocului , iar după ce fiecare a recunoscut şi a denumit
“darul” primit, schimbă perechea.
Elevii din cercul exterior se mută un loc
mai la dreapta pentru a schimba partenerii, realizând astfel o nouă pereche.
Jocul
continuă până când se ajunge la partenerii iniţiali.
Prezentarea rezultatelor şi
formularea concluziilor:
Copiii se organizează în semicerc. Se
analizează modul în care au
recunoscut fructele şi legumele şi cum
au relaţionat în cadrul activităţii în
perechi.
Referințe
bibliografice:
Ø
Massari,
G., 2009, Teoria și metodologia instruirii. Manual anul II, semestrul I-ID
Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar, Editura Universității ,,Alexandru
Ioan Cuza” Iași;
Ø
Oprea,
C., 2012, Metode interactive de predare, învățare , evalare – suport de curs –
Editura Inspectoratul Școlar al Județului Teleorman.
Comentarii
Trimiteți un comentariu