Metode didactice de stimulare a creativității
Metoda
pălăriilor gânditoare
Cum se realizează această metodă?
Metoda pălăriilor gânditoare ,,este o tehnică interactivă, de stimulare
a creativității participanților, care se bazează pe interpretarea de roluri în
funcție de pălăria aleasă.” (Oprea, 2012, p.44)
Regulile de organizare și etapele de
realizare a acestei metode sunt:
Ø
,,Copiii
se împart în șase grupe, iar împărțirea lor depinde de materialul studiat;
Ø
Materialul
didactic tebuie să fie bogat, iar cele șase pălării să fie colorate pentru a-i
atrage pe elevi;
Ø
Ca
mijloace vor folosi șase pălării ,,gânditoare” fiecare având câte o culoare:
alb, roșu, galben, verde albastru și negru;
Ø
Participanții
sunt liberi să spună ce gândesc, dar să fie în acord cu rolul pe care-l joacă;
Ø
Fiecare
culoare reprezintă un rol:
-
Pălăria
albastră:
reprezintă liderul, managerul, cel ce conduce jocul, și e responsabil cu
controlul demersurilor desfășurate;
-
Pălăria albă: reprezintă
povestitorul, cel ce redă pe scurt conținutul textului și manifestă o atitudine
neutră, obiectivă, concentrată pe fapte, obiective și imagini clare;
-
Pălăria roșie: reprezintă
psihologul care își exprimă sentimentele față de personajele întâlnite, este
cel care dă frâu liber imaginației și sentimentelor;
-
Pălăria neagră: este criticul,
concentrat pe aprecierea negativă sau pesimistă a lucrurilor, care se exprimă
prudent, avertizează și judecă;
-
Pălăria verde: reprezintă
gânditorul, care oferă soluții alternative, exprimă idei noi, stimulând
gândirea creativă;
-
Pălăria galbenă: este creatorul,
simbolul gândirii pozitive și constructive, crează finalul și oferă o
perspectivă pozitivă și constructivă. .” ( Massari, 2009, p. 57)
Avantajele metodei “Pălăriilor gânditoare”
ü ,,stimulează
creativitatea participanţilor, gândirea colectivă şi individuală;
ü dezvoltă capacităţile
sociale ale participanţilor, de intercomunicare şi toleranţă reciprocă, de
respect pentru opinia celuilalt;
ü încurajează şi exersează
capacitatea de comunicare a gânditorilor;
ü dezvoltă competenţele
inteligenţei lingvistice, inteligenţei logice şi inteligenţei interpersonale;
ü este o tehnică uşor de
folosit, aplicabilă unei largi categorii de vârste;
ü poate fi folosită în
diferite domenii de activitate şi discipline;
ü este o strategie
metacognitivă ce încurajează indivizii să privească conceptele din diferite
perspective;
ü determină şi activează
comunicarea şi capacitatea de a lua decizii;
ü încurajează gândirea
laterală, gândirea constructivă, complexă şi completă.” (https://multitouch.wikispaces.com/METODA+PĂLĂRIILOR+GÂNDITOARE+(”Thinking+hats”)
Exemplu activitate didactică în care se
folosește metoda ,,Pălăriilor gânditoare”
Grupa pregătitoare;
Repovestire: „Albă-ca-Zăpada” de frații
Grimm
Etape:
· Prezentarea şi intuirea
materialului nou : - Sunt prezentate cele 6 pălării de culori diferite care vor
fi aşezate pe măsuţe pentru constituirea grupurilor; - Imagini din povestea
„Albă ca Zăpada”
·
Anunțarea temei: cu aceste pălării magice ne jucăm jocul „Pălăriile gânditoare”
fiecare pălărie are puteri diferite;
· Constituirea grupurilor –sunt
împărţiţi în 6 echipe şi sunt aşezaţi la măsuţele cu pălăriile colorate : sub
fiecare pălărie mai mulți copii vor găsi soluții, răspunsuri, se vor consulta
și vor interpreta acelașii rol fie completându-se, interpretând pe rând sau
fiind reprezentați de un lider;
·
Sunt explicate copiilor rolurile fiecărei pălării în parte:
Activitatea în grupuri:
Pe rând
copiii vor extrage bileţelele care se află în pălăriile de diferite culori şi
vor expune ceea ce se cere pe bilet (în pălării pot exista mai multe bileţele
la care vor răspunde copiii din același grup. Doar în caz că nimeni din grup nu
poate da răspunsul corect se vor solicita răspunsuri de la copiii făcând parte
de la alt grup )
1. Pălăria
albastră: defineşte problema, conduce întrebările, face sinteze,
monitorizează jocul și urmărește respectarea regulilor prin simple
interjecții;alege soluția corectă. Sub această pălăriuță albastră va sta și
educatoarea.
2. Pălăria
albă- purtătoare de informații despre temă:copiii din această grupă,
ajutați de întrebările extrase din pălărie relatează exact datele. Copilul care
a extras bileţelul îşi va aşeza pălăria albă pe cap și va furniza conținutul
poveștii.
3. Pălăria roşie
–interpretându-și rolul spune ce simte, e interesată ce simt, ce cred, cum ar
acționa celelalte pălăriuțe. Se extrag pe rând biletele cu întrebările
ajutătoare:
- Cui ar fi trebuit să-i ceară ajutor Albă ca
Zăpada?
- Cum priviți această situație ?
- Ce simțiți
față de aceste personaje?
4. Pălăria neagră critică atitudinea mamei
vitrege:
Bilele extrase
au următorul conținut:
-Ce este rău în comportamentul împărătesei? Ce
a împins-o să facă lucruri atât de rele și să omoare un copil nevinova
5.Pălăria verde oferă soluții-întrebări
ajutătoare:
- Ce ați fi sfătuit-o voi pe Albă ca Zăpada să
facă ca să scape de răutățile mașterei?
- Cum ar fi
trebuit să procedeze?
- Voi cum ați fi
procedat?
6. Pălăria
galbenă: prezintă aspecte pozitive ale poveştii, găsește beneficii:
- Ce învățăminte a tras Albă ca Zăpada din ce
i s-a întâmplat?
Diagrama cauzelor și a
efectului
Cum se realizează această metodă?
Diagrama cauzelor și a efectului ,,constă într-un proces creativ ce
oferă posibilitatea generării și organizării cauzelor majore (principale) și
minore (secundare) ale unui efect, ale unei probleme sau ale unui eveniment.”
(Massari, 2009, p.56)
Regulile de organizare și etapele de realizare
a acestei metode sunt:
Ø
,,Se
împarte clasa în echipe de lucru;
Ø
Se
stabilește problema de discutat care e rezultatul unei întâmplări sau a unui
eveniment deosebit –efectul. Fiecare grup are de analizat câte un efect;
Ø
Are
loc dezbaterea în fiecare grup pentru a descoperi cauzele care au condus la
efectul discutat. Înregistrarea cauzelor se face pe hârtie sau pe tablă;
Ø
Construirea
diagramei cauzelor și efectului astfel:
-
pe
axa principală a diagramei se trece efectul;
-
pe
ramurile axei principale se trec cauzele principale ale efectului corespunzător
celor șase întrebări: Când?;Unde?; Cine?;
De ce?; Ce?; Cum?; (s-a întâmplat);
-
cauzele
secundare ce decurg din cele principale se trec pe câte o ramură mai mică ce se
deduce din cea a cauzei principale;
Ø
etapa
examinării listei de cauze generate de fiecare grup se concretizează în:
-
examinarea
patternurilor;
-
evaluarea
modului în care s-a făcut distincție între cauzele majore și cele minore și a
plasării lor corecte în diagramă, cele majore pe ramura principală, cele minore
pe cele secundare, relaționând și/sau decurgând din acestea;
-
evaluarea
diagramelor fiecărui grup și discutarea lor;
Ø
stabilirea
concluziilor și a importanței cauzelor majore.” (Oprea, 2012, p.41)
Referințe bibliografice:
Ø
Massari,
G., 2009, Teoria și metodologia instruirii. Manual anul II, semestrul I-ID
Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar, Editura Universității ,,Alexandru
Ioan Cuza” Iași;
Ø
Oprea,
C., 2012, Metode interactive de predare, învățare , evalare – suport de curs –
Editura Inspectoratul Școlar al Județului Teleorman.
Comentarii
Trimiteți un comentariu