Metode alternative de evaluare - Investigația
Repere
conceptuale
,,Se prezintă ca un instrument ce
facilitează aplicarea în mod creativ a cunoștințelor și explorarea situațiilor noi
sau foarte puțin asemănătoare cu experiența anterioară.” (Cucoș, C., 2008, p.136)
,,Investigația oferă posibilitatea
elevului de a aplica în mod creativ cunoștințele însușite, în situații noi și
variate, pe parcursul unei ore sau a unei succesiuni de ore de curs.
Acestă metodă presupune definirea unei
sarcini de lucru cu instrucțiuni precise, înțelegerea acesteia de către elevi
înainte de a trece la rezolvarea propriu-zisă prin care elevul demonstrează, și
exersează totodată, o gamă largă de cunoștințe și capacități în contexte
variate.”
,,Prin realizarea unei investigații pot fi
urmărite ca elemente esențiale:
-
Înțelegerea și claritatea sarcinii de
lucru;
-
Identificarea proceselor pentru
obținerea informațiilor necesare;
-
Colectarea și organizarea
datelor/informațiilor necesare;
-
Formularea și testarea unor ipoteze de
lucru;
-
Schimbarea planului de lucru/ a
metodologiei de colectare a datelor;
-
Colectarea altor date, dacă este
necesar;
-
Motivarea opțiunii pentru anumite metode
folosite în investigație;
-
Scrierea/prezentarea unui raport privind
rezultatele investigației.”
Etapele
investigației
,,Demersul
investigativ poate fi raportat la trei etape esențiale care trbuie parcurse:
1.
Definirea
problemei
Aceasta poate fi făcută
·
într-un
mod prescriptiv, care direcționează clar activitatea elevului. În acest caz ,
variabilele implicate în investigație sunt specificate și operaționalizate
adecvat. Demersul propriu-zis e bine structurat.
·
într-un mod care accentuează dimensiunea de
explorare. În acest caz, variabilele nu sunt specificate, ci doar domeniul de
investigație.
2.
Alegerea
metodei / metodologiei adecvate
Poate
fi realizată:
·
Fie de către profesor, care arată
elevului ce să facă, fie furnizează toate informațiile necesare legate de
aparatura adecvată, de instrumente, etc.
·
Fie de către elev, care are toată
libertatea de a alege metodele corespunzătoare demersului inițiat.
3.
Identificarea
soluțiilor
Poate
presupune formularea:
·
Unei singure soluții acceptabile
·
Mai multor soluții acceptabile.
Sarcinile
de lucru adresate elevilor de către profesor în realizarea unei investigații
pot varia ca nivel de complexitate a cunoștințelor și competențelor implicate ,
după cum urmează:
ü Simpla descriere a
caracteristicilor unor obiecte, lucruri desprinse din
realitatea imediată/fenomene observate direct de către elev și comunicarea în
diferite moduri a observațiilor înregistrate, prin intermediul desenelor,
graficelor, tabelelor/ hărților.
ü
Utilizarea
unor echipamente simple pentru a face observații, teste
referitoare la fenomenele supuse atenției elevilor. Aceste observații
constituie baza pentru realizarea unor comparații adecvate între fenomenele
respective/ între ceea ce au înregistrat direct și ceea ce au presupus că se va
întâmpla.
ü
Identificarea
factorilor implicați în contextul supus observației prin
intermediul aparaturii specifice. Elevii pot repeta observațiile și
măsurătorile pentru a oferi explicații pertinente diferențelor sesizate în
derularea activității. Pe baza înregistrării sistematice a observațiilor și rezultatele
măsurătorilor se emit concluzii prezentate într-o formă științifică și
argumentate logic pentru confirmarea predicțiilor formulate.
În
situația în care lecția e structurată pe baza unei investigații, de regulă, se
urmărește realizarea următoarelor etape:
1. Concentratea
asupra problemei de investigat;
2.
Explorarea posibilităților de rezolvare/
realizare;
3.
Raportarea/ prezentarea rezultatelor
obținute;
4.
Consolidarea cunoștințelor/ noțiunilor
presupuse de realizarea investigației, valorificarea ideilor elevilor și a
demersurilor convergente în identificarea soluțiilor;
5. Aplicarea
rezultatelor în sensul relațiilor interdisciplinare care pot fi stabilite și al
legăturii cu viața reală.” (Stoica, A., 2001)
Caracteristici
-
,,Reprezintă o posibilitate pentru elev de a aplica în mod creator cunoștințele
și de a explora situații noi de învățare;
-
Este bine delimitată în timp (de regulă la o oră de curs);
-
Solicită elevul în îndeplinirea unei sarcini de lucru precise, prin care își
poate demonstra, în practică, un întreg complex de cunoștințe și de capacități;
-
Urmărește formarea unor tehnici de lucru în grup și individual, precum și a
unor atitudini de toleranță, solidaritate, cooperare, colaborare;
-
Promovează interrelațiile de grup și deprinderile de comunicare;
-
Are un pronunțat caracter formativ;
-
Are un profund caracter integrator, atât pentru procesele de învățare
anterioare, cât și pentru metodologia informării și a cercetării științifice,
fiind în acest fel o modalitate de evaluare foarte sugestivă, precisă,
intuitivă și predictivă;
-
Are un caracter sumativ, angrenând cunoștințe, priceperi, abilități și
atitudini diverse, constitite pe parcursul unei perioade mai îndelungate de
învățare;
- Se pot exersa în mod organizat activități de
cercetare utile în formarea ulterioară și în educația permanentă.
Evaluarea
investigației
Se
realizează holistic, evidențiind:
-
Strategia de rezolvare;
-
Aplicarea cunoștințelor;
-
Corectitudinea înregistrării datelor;
-
Abilitarea elevilor și prezentarea observațiilor
și a rezultatelor obținute;
-
Produsele realizate;
-
Atitudinea elevilor în fața sarcinii;
-
Dezvoltarea unor deprinderi de lucru sau
individual/de grup.
Avantaje:
-
Este un veritabil instrument de analiză și apreciere a cunoștințelor,
capacitățilorși personalității elevilor;
-
Contribuie la dezvoltarea capacităților de ordin aplicativ al elevilor, mai
ales în cazul rezolvării de probleme, al dezvoltării capacităților de
argumentare, a gândirii logice etc.
Dezavantaje:
- Necesită timp și resurse materiale pentru
realizare etc.” (Manolescu, M., 2010, pp. 194, 195)
Resurse
bibliografice
Ø Cucoș,
C., teoria și metodologia evaluării, 2008,
Ed. POLIROM;
Ø
Manolescu, M., Teoria și metodologia evaluării, 2010, Ed. Universitară, București;
Ø Stoica,
A., Evaluarea curentă și examenele. Ghid
pentru profesori, 2001, Ed. Prognosis, București.
Comentarii
Trimiteți un comentariu